Saturday, September 27, 2008

Masak Masak

Wah.. harini hari rajin memasak. :D Hari menerai benda yang tak pernah masak seblom ni. Memula plan nak masak nasi tomato, tapi atas saranan hasben, masak nasi ramuan. Resepi dia dah ada dalam buku resepi hubby i. Dolu2 zaman dia tgh belajar dolu, dia mintak mak tuliskan resepi yang simple2 and feveret dia kat dalam satu buku latihan. So, ada ler resepi nasi ramuan tu. Itew le juga yang menjadi santapan buke puasa harini. Hasben kata sodap. Hehehe.. suke i.


Ni nasi ramuan. Ala-ala nasi minyak tapi lain.. Senang je masak dia. Memula tumis2 bahan standard menumis, macam bawang, kayu manis, buah pelaga. Pastu campak masuk dalam rice cooker. :)


Pastu, terai masak dalca pulak. Perrrhhh.. aku snirik kagum sbb aku berjaya masak dalca. Hahah.. Macam la susah sangat masak dalca kan? Tapi aku kagum gak sbb dalca tu merupakan satu hidangan yang biasanya aku makan kat umah orang kawen je. Yang biasanya masak dalam kawah, cooknye ramai2... so aku kagum la dapat masak dalca. Hehehe.. tapape.


Ni dalca not-so-vegetarian.. Orang pakai kacang panjang, aku belasah kacang buncis.. Hehe. tak kesahla kan. aku yang nak makan, bukan orang lain.. hehe..


Untuk desert, akhirnya, setelah beberapa hari plan, aku buat gak kek batik... Alhamdulillah, kira okey la. tapi terlebih mampatkan dalam bekas, so biskut marie tu rapat2 sangat. Aku suka kalau dia jarak2 sket, banyak sket terasa coklatnye. Uhuhuk..


Ni ler kek batik yang comot... Comot pun comotlah.. janji rasa okey. Kek batik ni variasi yang guna telur, tapi tak pakai susu pekat atau susu cair. Instead aku masukkan UHT milk.

Takpe.. yang penting harini gua puas hati masak. :D Terima kasih myresepi!

No comments: