Wednesday, November 23, 2005

Kesah hari ini
Alhamdulillah.. lega! Meeting pg tadi berjalan lancar.. Takde sape marah2 or komplen2.. Mihun goreng pun sodap. Heheh.. orait lar tu. Pepun.. rasa arini mcm lmbt sangat berlalu... huhu.. aku nak balik nih.. dah 24 jam tak jumpe hasben. Uwaaa!!! Last nite tdo kat sepang.. sbb Dan takde.. gi terbang. Pagi tadik kol 6.30 baru blk KL... akuplak dah siap nk gi keje dah masa tu. Huhu.. tu baru dia pegi semalam... kalau 7,8 malam? kalau 2 minggu? Huhuhu.. haru jugak.. Betul aa kata Nura.. Dulu masa becinte lain. Rindu tu rindu la.. tp lain... Bila dah kawen, rasa rindu lagik kuat.. tu yg tak sabor2 nak balik keje jumpe hasben tuh. Hehehee.. :D

Hmm.. musim2 lepas raya nih, aku seperti biasa, kemaruk kuih raya (p/s anis!aku teringat kuih tat nenas ko!! huhuhuuu... ngan azno nye choc chip. Lupa nak kirim masa ko dtg aritu.. uwaaa!! Kirim kt abg long kalau dia turun kl blh? heheh...) Siap tanya kat PT kat opis.. kat mana dia simpan kuih raya yang nak di savekan utk jamuan raya. Haha.. dia kata.. "kalau orang mengidam, akak bagi.. " :p Mengidam amendenye. Dah mmg aku nih sukak kuih raya pon.. Tiap2 thn, lepas raya sah2 ler nak2 jugak.

okla.. aku rasa arini nak wrap up la citer majlis kawen aku.. dah berapa hari dah siri ni tak habis2.. Takmola byk2 siri jadik mcm citer telenovela tuh.. mcm cite prisionera.. tak abes2! (hehe.. tingat papa inga yg suke tgk cite tu).

Okie.. here goes..

Day of Reception - Bride's side
The day started early for me.. like duh!~ Woke up for subuh, makan pulut dengan rendang (sbb breakfast wasn't ready), kemas2 bilik pengantin yang mmg sah2 akan menjadi tumpuan haritu.. and got myself ready. That morning, mmg kerja2 melibatkan basuh2 pinggan atau guna sabun yg kuat tak dilakukan... nak jaga inai punya pasal... :)

Lepas mandi and siap2 pakai apa yang patut, tunggu my mak andam, K.Mimi sampai. She said to be there at 10.30 but turned up at 11.. Traffic jam kat highway katanya.. sblm Nilai Memorial tu.. sbb ada org mati.. queue pjg nak masuk nilai memorial. Ish..

So, lps dia smpi.. terus la dia mekap2 mcm biasa.. Takde dah cukur2.. cuma tampal2 concealer hijau kat mata (nak kaver mata itam) pastu tempek foundation + bedak manyak2...Pastu pakai bulu mata palsu.. hehe.. rasa berat je mata... Memula k.Mimi suh bukak mata, takleh nakbukak.. sbb mcm kelopak mata atas bawah terlekat. Haha.. bengong.. tp tak sakit la.. kena force bukak mata kuat sikit je..Rasa macam unta pun ada gak.. Hehe..

Masa tgh mekap2, adik2 usm dtg beramai.. Meriah sungguh! Awal betul diorg dtg. Sukak!

Lps tu siap2 pakai baju, habis mekap, pakai veil, pakai tiara, pakai rantai... Pastu lepak tunggu masa bersanding. At the same time, kengkawan dr jauh n dekat sampai.. Best betul masa tu.. Excited jumpa kengkawan sumer... Kalau kengkawan tak datang.. mesti aku jadik pengantin mandom. :p

Around 2.00pm, rombongan lelaki sampai.. aku cam blur2.. diorg suh aku kuar.. tp org kat luar kata tak ready.. Apstu aku berdiri je depan pintu dgn pengapit.. Lama sket br diorg panggil kuar. On the way nak menyambut tu, ada one of my makciks bisik "Ha.. buat malu2 sikit".. and i was like.. huh? Buat2 malu?? hello... this is ME you're talking abt.. cam tak lojik je aku nak kontrol2 ayu nih.. Ishhh... camne nak buat2 malu?? kena jln tunduk2 ke? Tak reti maa... so.. aupun tatau la apa yg terjadi masa tu.. Yg aku tau.. aku jln seslow mungkin... tp rasa mcm nak jln laju2 sbb cam pening dgr kompang.. Bila smpi kat Dan, aku salam dia.. pastu dia pimpin aku jln ke pelamin. aku takde recollection apa yg terjadi masa tu.. aku rasa masa tu brain shutdown.. Sukatila orang nak buat apa pun... Hahaha.. Tp aku ingat la orang suh duduk kat pelamin.. lepas tu orangbaling aku ngan mende2 renjis2 tu.. siap ada yg bersungguh2 renjis air mawar, basah muka n tgn aku.. isk.. paola pakcik tu.. Lamo den mekap haa.. sonang yo dio nak destroy mekap den. :p

Pastu ada sesi makan.. takde kontrol2 punya. Udang panjat2 takde... ada udang goreng japanese style.. specially made by mak uteh, my japanese aunty. Umm.. sodap! pastu jumpe kengkawan.. bahagie je masa tu.. Kengkawan sanggup dtg dr jauh pun.. Pastu ada sesi amek gamba.. Brader tu suh posing kepala lentok2.. Apola.. aku saja tak makan tengkuk ayam takmo kepala teleng.. haha.. dia plak suh aku lentok2.. :p apa la kabar gamba2 aku.....

Last guest haritu was my friend from BB.. masa tu sume meja dah kemas2.. aku masih menten mekap ngn pakai bj pengantin.. Takpe.. kawan punye pasal.. rimas pun aku tahan jugak. :)

Lps member blk.. sedare mara kat pangkin penyediaan laung kat kitorg.. "haa.. tu dua periuk besar menunggu nak pengantin basuh!!" Heheh.. silap la beb.. Rosak jari i tau.. Dahla br buat manicure kan... The night after nak kena menten cun lagik.. Wahaha.. Sebbaik ada my uncles from Spore turun.. diorg la yg berkerja keras menyental periuk ngan kawah. :)

Dh nak maghrib, br la berpeluang nak mandi dan menanggalkan mekap. Perhh.. tebal gile.. Sedozen keping tisu yang digunakan utk wipe off the make up.. Itu pun tak abes.. Bila cuci ngan air, ada gak lagi... Gilos..

Lepas mandi, tuka baju, pakai la baju tdo yg biasa pakai mcm kt umah sewa dulu.. Baby-T ngan pajama pants.. Kuar2 je, makcik jepun tu panggil. Masa tu dia duduk lepak ngan another makcik. Cia ckp," Noreen.. apa pakai ni.. pakaila cantik2 sikit.. Night gown ke.. Ni mcm pakai duduk kat hospital!" Errkk... ye ke.. Hahaha.. mano la den tau.. Pastu, utk kaver line, aku ckpla.. "karang tukar la.. skang taklehla.. nnt org lain tgk.." padahal mmg aku pakai bj tu jugak utk tdo pun.. comfortable maa.. Dan pun ok je.. tak komplen.. Tp bila cite kat dia, dia gelak aa.. Huhu..

Lepas mkn, sesi bukak adiah... Byk gak adiah yg kitorg dpt. Kepada kengkawan yg bawak adiah, terima kasih byk2 ek.. Buat susah2 je. Pepun, (terima kasih byk)*infinity.

Dah lewat mlm.. br la kitorg masuk tdo.. Masuk tdo awal2 kang org pandang serong lak kan.. Isk.. hehehe.. Hmmm.. cam pelik aa perasaannya. dulu ada gak tdo ngn orang lain on one bed.. tdo ngn mama, tdo ngn kengkawan kat kampus... tp bila tdo ngn hasben, lain rasanya ek.. takleh nk tdo maa... Isk.. hitam lagi ler mata i... dan pun takleh tdo.. sbb dia sakit perut. Dia minum air sirap asam boi punya pasal.. Dan ni perut dia mmg sensitip.. masam/pedas tak blh langsung.. So, pepagi kol 4.30.. aku bgn buatkan dia milo.. Cian dia.. Pastu kitorg melepak smbl minum2 kat dapur. Maklong bgn nak subuh pun tergezut tgk pengantin dah bgn awal2.

Day pf Reception - Groom's Side
Pagi, around kol 9, kitorg baru terhegeh2 nak siap2 ke KL.. Kol 10 ada rehersal utk majlis kitorg mlm tu.. So agak rushing la kitorg pagi tu.. Around 11 br smpi kat dewan.. Orang lain sume dah ada.. Pastu mc mlm tu, uncle taufik n sarina interview kitorg sesiket.. pastu rehearse jln la.. itu la.. inila.. but we managed to finish at around 1. Terus blk umah Dan kt Bt Jalil, relax jap.. pastu Dan iron uniform dia sbb dia kt nk gak amek satu gamba dia pakai uniform ngan aku mlm kang.. Around 4.30, siap2.. pastu bergegas plak pegi dewan blk.. sbb janji nak smpi kol 5.30.. Hahah.. konon la kan.. We arrived at the dewan at 6.00.. Takkan org nak marah kan.. kitorg kan raja.. :D Tp masa tu takde org lagi pun.. yg ada abg sahak, pengapit Dan, K.Long, pengapit aku, and K.Mimi... So, bila tgk K.Mimi dah smpi tu, terus tuka baju and duduk utk dimekap.... Masa tgh dimekap tu adala org dtg masuk la itula, inila... tp aku dgr je la.. tgk tak dpt.. sbb most of the time mata kena tutup... Yg beriya sgt tgk my transformation was my hubby la... Bersungguh2.. hehe.. ye la.. sape lagi nak tgk beriye2 kan.. Pastu, masa dah siap2, grand aunt Dan masuk, and dia pesan.. nnt bila jln jgn dok berckp2.. Wahaha.. Sah2 masa sanding kat umah aku obvious sgt mulut aku terkumat kamit ckp ngn pengapit/Dan. :p

Lepas tu, carry on siap2.. Around 8.15, bila VIP sume dah smpi, they called us out to introduce us to the VIPs.. Ala.. VIP bukan org lain pun.. relative Dan jugak.. kecuali TS Zaleha, kawan baik mak mertua. Beriya2 dia ckp kat aku aku ni org kg dia.. She mentioned some names.. mana la aku nak kenal.. aku br je pindah maaa... Pastu amek gamba ngn VIP... Pastu VIP pegi tmpt diorg.. and kitrg get ready la nk jln masuk...

Masa jln masuk, kena stop kat tangga.. mmg organizer tu dah pesan, tunggu bacaan selawat, baru jln.. In front of us were flower girls nand boys.. yang diberi cue oleh abg Dan.. Tp mlm tu dia mcm blur2.. selawat dah selesai satu verse pun dia tak suh bebudah tujln lagi.. Yg kitorg ni.. bisik2.. "jalan2 la.. jalan la.." At last pengapit lelaki kena panggil dia suh jln.. baru la jln. Masa rehearsal, kitorg patutnya duduk kat pelamin tu masa verse terakhir selawat.. Tp sbb lmbt jln, selwat habis b4 kitorg smpi pelamin.. Akibatnya.. Dan kira la.. "1,2,3, duduk". Haha.. macam masa MSS daaa...

Pastu as usual.. renjis2, pastu makan.. Kurang syok sket la mkn.. sbb mkn seblah big shot kan.. Isk.. tak biaser la teman... Tak enjoy makan. Yg kat seblah i tu (bukan pengantin lelaki) butler dtg offer food, tak semua dia nak.. yang aku plak.. asal butler dtg je aku kata aku nak. Heheh.. dah tau dah food sedap.. sbb dah try masa food tasting kan. Isk.. tak nikmat makan.. tp kenyang la. :) ada la gak borak2 ngan PS kat seblah tu.. Kang kata pengantin sombong plak kan.. Lagik pun, dia dah pangkat makcik la kiranya.. tp tak berani la panggil dia aunty.. mengamuk plak dia kang. Heheheee...

Lepas mkn, sesi potong kek.. Kitorg pun kena la berjalan ke pentas blk utk potong kek. Kek tu 3 tingkat.. tp 2 tingkat yg atas tu dummy cake je.. Lapisan bwh je kek betul. Tp kitorg cam konpius gak.. sbb kek tu bila nak potong cam tak lut.. Iskkk.. satu kerja gak nak motong kek nih ek..

Pastu sesi bersalam2 ngan guest.. Ni la yang plg tak tahan.. Bayangkan la.. guest nak dekat 600 org, kena berdiri salam each and everyone... Kasut tu dah la dua setengah inci.. Gila sakit.. b4 this, plg tinggi penah pakai pun satu sentengah inci je.. Gilo babeng.. kaki sakit, tp senyum kena senyum... isk... kaki aku berdenyut2 tuhan je yg tau...

When the last guest left, i was like sooo happy.. Masuk blk dlm dewan, rasa nak bukak je kasut.. Pastu sesi amek gamba plak.. takleh gak bukak kasut... Lps 7-8 klik, baru nak turun dr pelamin... org band tu panggillll... "kita jemput pengantin kita utk menyanyi... " Hok alohh... mana gua penah prektis beb... Ish.. belasah la.. kitorg pulun lagu endless love.. sbb lagu tu je yg teringat pun.. hahah.. Sumbang mambang... Lantokla.. masa tu je yg we're entitled to sing badly but won't get wnything thrown at us... al maklumla.. raja. :)

dekat kol 12, baru kitorg blk.. Tht night blk umah mertua kat Desa Pandan... Esoknya, kami kena bgn awal lagi... Utk pergi ke KLIA.. memulakan perjalanan utk tri yang sgt ditunggu2... our honeymoon!!

Ok.. there.. dah cite abes dah abt wedding.. Gamba blom upload. Will do as soon as i have the time. Wokey? Nak blk!! :)

No comments: