Friday, November 14, 2008

?

Isk.. macam nak bersawang dah blogni rupanya. Lebih seminggu tak updet ye.. hehe.. Keje banyak la sikalangg...

Aku haritu ada save as draft satu posting kat notebook kat umah kat blogger ni. Pastu aku tutup je notebook sbb ingat nk tambah gamba, tapi tak semapt sbb nak menidurkan sarah dulu. Lepas tu, aku tak tau mana nak cari balik draft tu.. Isk.. kat mana blogger save kan ek? Isk.. penat i mengarang syahdu syahdan pasal anniversary i.. isk..

Mula2 ingat tak larat nak posting harini. Perut tgh terik, mengadap yong tow foo tadi. Masa beli nampak sikit.. Perrghh... sengkak gak perut bila dah makan.. Uhuhuhu... Otak pun dah jadik lembab sket sbb darah semua dah tertumpu ke perut. Hahaha.. tapape.

Tapi, lepas aku baca posting Nura, aku rasa cam terpanggil lak nak posting jugek. Bestnya sistem skolah kat Jepun, and also kat UK, yg mcm aku bc dr kDilla n kSalmi. Lain la skolah tempat first world mentality dgn skolah kat tempat third world mentality. Sorry to say la, like it or not, Malaysia masih banyak org dgn third world mentality, which is a shame since we have first class facility. Antara contoh, kadang2 masa aku htr sarah gi skolah, ada la ibu2 yg mengendong baby kecik kat sebelah tangan, sebelah lagi kendong beg baby tu, pastu tu kang kelam kabut pulak nak bukak pintu. aku ni jauh lagi nak tlg tarikkan pintu. Yang laki that lady pulak boleh just kiss bini ngan anak dia, pastu belah, takde teringat pun nak bukakkan pintu utk bini dan anak sendiri. Sanggup tgk bini sendiri terkial2 nak bukak pintu dgn tangan penuh. Macam haprak. Maaf cakap la kan.

Tak kurang jugak, ada parents yg lantak la anak dia nak buat apa. Kalau pegi beli groceries tu, berapa ramai anak2 berkeliaran berlari sana sini, mak bapak sibuk shopping je. Anak dia lari langgar orang ke, main2 troli langgar budak kecik ke, mak bapak dia kalau nampak pun buat tak nampak je. Haritu, ada sekali kat toys r us, dia ada display playhouses, so sarah pergi main kat situ. Pastu, adaanother girl datang masuk kat playhouse yg sarah tgh main. Sarah marah2 budak tu dari luar. Aku tarik sarah, and cakap kat dia "Sarah, play nice. You have to share". Lepas budak tu pulak tolak2 sarah. Bapak dia duduk kat tepi tu buat bodoh je tengok. Agaknya memang bodoh kot, bukan buat bodoh.

I'm not saying i'm a perfect mom/parent. Sesungguhnya aku ni memang banyak kekurangan. Tapi kadang2 aku geram bila tengok ada mak bapak yg biar je anak2 buat sukahati tanpa jagaan. Budak tu nak rude, biar, budak tu tak behave, bair. Semua biar.. macam jaga anak tu bukan keje diorang. Habis tu, kerja mak bapak apa? Buat anak je?

Sigh!~ bila la orang malaysia ni nak berubah?

1 comment:

Anonymous said...

i sokong 100%.. smlm g umah member buat birthday party anak dia.. Sekali ader satu anak jiran tuh yg buat mainan si anak tuan rumah macam 'dia yg punya'.. smpai rosak kereta control babak si birthday girl ni.. ssiap g geledah bilik n kuarkan seme permainan si birthday girl yg bapak dia dah simpan ..si birthaday girl ni plak.. memangis melalk sbb tgk org main mainan dia.. (ye lah budak kecik br 2 taun..).. yg budak ni dah besar dah.. dah 6-7 tahun jugak umurnya.. kalau tak silap.. spoiled party.. menangis masa nak potong kek..

n bapak budak ni.. diam ajer tak cakap apa2.. nak marah kang.. bapak dia tak marah pun.. pelik akak.. pesal apa bleh stone aje.. menyirap akak menegoknyer.. haruskah begituhh ! ke mmg nak didik anak kena lemah lembut .. n biar ajer?

akak pun tgh konpius n.. tgh carik d best method .. camner nak didik anak..