Wednesday, August 19, 2009

Stress Management Course... so called

Jumaat lepas, aku terima emel tentang notis panggilan menyertai Kursus Pengurusan Stress. Reaksi pertama? "Aku lagi???" Sebabnya, aku baru je ikuti kursus bahasa bulan lepas. Ni dapat pulak pergi kursus lagi. Untuk tidak menyusahkan diri aku sendiri, i decided to attend the course. Lagipun, bunyinya menarik. It is something that i can benefit from.

So, selepas setelkan penempatan sarah sementara aku menjalani kursus, aku pun pergila daftar masuk pada hari isnin malam. The first session was ice breaking. Initially i thought..ler.. boring betul la nak berice-breaking hapa kejadah kan.. tapi.. first session macam ok. Dia perkenal la sikit about stress.. Things taht basically we all already know, without even having to attend the course. Tapi takpe, i gave them the benefit of doubt. Layan je la kursus ni. Habis, terus balik, tidur. :)

The next day, the ridiculousness of the program starts. Pagi, sesi biasa. Penceramah pesan untuk dress appropriately, pakai seluar and pakai kasut sukan atau selipar untuk ativiti petang. Penceramah yg pesan. Organizer (satu bhg di kementerian) tak pesan pun untuk peserta bawa benda2 macam tu. So, aku memang tak bawak la mende2 tu semua. Kalau rumah sebelah tempat kursus tu lain la cerita.. ni satu kerja la pulak nak balik amek kan. Takpe...blasah.

Petang, lepas dia bagi taklimat sikit, every group diberi envelope tentang tugasan yang perlu dibuat. It involved doing unnecesssary things, taking unnecessary risks, buat benda bodoh like walking about 4km in the hot sun looking for stupid things, yag akhirnya, bila dapat, tak diterangkan pulak rasional aktiviti2 tersebut dijalankan. WTF kan? Yang ahli2 kumpulan ni pulak, mostly sokongan. they are used to taking orders and following. Takde justification, takde rationale, buat je. So, takkan la aku nak abandon group aku kan. Terpaksa la ikut jugak walaupun berbuih mulut aku cakap yg we're just wasting our time. End up, mmg sah la waste of time. Bangang.

Malam, benda yg sama. We had to walk around the hotel cari benda dari klu yang diberikan. Ada la dalam 20 benda ada kot. Klu2 nya adalah gambar yg diambil dari kedai2 persekitaran.So, we had to walk round and round to look for it.Yang sokongan ni, kita faham, dia terima arahan dan buat. No strategising whatsoever. Yg aku geram, when i told the group that we have to strategize supaya optimumkan effort kita.. eh tak.. dia nak cepat2 jalan sebab? group lain dah jalan. Lagi pun ada anggota group lain tu orang situ. Duhh.. benda tu kat sepang. Aku pun orang situ jugak. :p Bengang la aku. Terus aku cakap je.. habis kalau group lain masuk lombong kita pun masuk lombong la?

Habis aktiviti dlm 10.30 malam..Again, no ratinalizing. Takpe.. still bg benefit of doubt, maybe esok (last day) akan diterangkan rasional di sebalik kedua-dua aktiviti tersebut dijalankan.

Tiba hari yg ditunggu2.. pagi, dia lanjutkan penerangan serba sedikit abt stress management. Again, benda yg kita dah tau. Dia jugak ckp, sesi rationalizing akan diadakan pukul 11 pagi, sebelum sesi penyampaian sijil pukul 12. Fine, aku tunggu. Kita buat aktiviti dan presentation yang ntahapa2, juga tanpa penerangan apa rasional aktiviti tersebut dibuat. Tiba2, lepas presentation kumpulan, dia kata ok.. your boss punn dah ada di sini... and he got on with his thanks and last word. Aku pun apa lagi... we went through hell yesterday and you can't even tell us why we had to do it?? Sebelum sempat dia habiskan his last sords, aku angkat tgn, nk tanya. Bila diberi peluang, aku pun tanya la, "So what's the moral behind what we did yesterday?" Jawapan dia amat mengecewakan aku. Dia kata, oh, nak tunjukkan the kind of stress yang you (us) boleh alami when asked to do several things yang you tak boleh say no to. I was like. Fark it man... i don't need to be told how to get stressed. I think kami ramai2 yang dtg kursus ni dah ada stress tiap2 hari di office, tak perlu buat aktiviti bangang macam semalam pun kami dah ada stress. What we need to know is how to manage it. Bodoh. Sayangnya, aku tak dapat lanjutkan perdebatan tu sbb masa dah tamat and i'd rather go back dari menghadap muka so called prof madya tu.

Did i mention what we had to do? Kitorang kena pergi disuruh dapatkan maklumat di balaik polis, tapi since diorang tak selaraskan dengan pihak balai, maklumat yg dikehendaki tak boleh diberi atas alasan sulit. Pastu kena pergi gas station tanya how much is petrol need to be sold to cover daily operations. Benda yg you can calculate, tapi, tu la, being with teh other group members yang just do it.. pergi jugak .. 2 - 4 km ye.. jalan. And i didn't bring my sports shoe. I walked with 2.5inch heels. I went back kaki ayam coz y feet couldn't take it anymore. And did i mention that we had to cross a 4-lane highway to get from the IPD to the gas station. Masa tu banyak pulak kenderaan berat. All that unnecessary risk for what? Dahla tak diterangkan apa rasionalnya, i had to ask for it pulak tu. And the 5 hour ordeal diterangkan dalam masa less than 5 minutes. Tak marah? Bongok. Course paling bongok aku pernah pergi.

My marks for borang maklumbalas ranged from 1(lemah) to 2(tidak memuaskan), plus a lengthy comment. Hope they revise the course.

No comments: