Monday, November 29, 2010

Nakal

Last Friday, masa ambil Sarah dari nursery, ada sorang kawan dia, budak lelaki 7 tahun berlari-lari bagitau aku, "Sarah cut Aldrin's finer with a knife!!".. Lepsa tu, si 'mangsa' datang tunjuk jari dia kat aku, and then comes the teachers bagitau about the incident. Diorang kata Sarah amek pisau dari pencil case cikgu dia yang tiada di tempat kejadian. Cikgu2 pun takde kat situ masa tu (kalau ada tak la jadi insisden ni kan?).. Dua orang budak la yang jari diorang terguris dengan pisau tu, adik beradik, sorang laki, sorang pompuan yang sebaya dengan Sarah.

First reaction masa aku mula-mula diberitahu, terus aku rasa disoriented. Don't ask me why, mungkin aku terkejut dengan berita yang anak aku boleh cederakan orang, mungkin aku tahan marah atau disappointment, aku pun tak sure, tapi memang aku boleh rasa aku disoriented (pada masa itu jugak aku dalam fasa red flag). So, there and then, memang aku tinggi suara kat anak aku la, which bila difikirkan balik, I regret it so much. It wasn't done professionally. I shouldn't have raised my voice at her in the presence of her peers/teachers. Walaupun takla teruk aku marah dia, but i did it nonetheless, and i feel terrible (i still do).

Lepas tu, padamasa itu, aku terus dengar cakap diorang and put the blame on my daughter. Again, bila balik dan fikir2 balik (termasukla input-input dari my mom) the blame should also be shared by the teachers/caretakers who failed to be vigilant enough to put sharp and harmful objects away from the reach of the children. Budak-budak tu banyaknya less than 7 years old. Takleh nak harap la budak-budak 7 tahun tu nak tengok yang kecik-kecik ni kan? Depa pun sama sekali jadi hero..

Bukan aku in denial, tak boleh terima anak aku ada buat salah. Yes, i accept that she did something wrong, and both my husband and i have ensured that she paid dearly for the mistakes that she made (A lot of scoldings + reverse psycho + a weekend of no TV). Tapi in this context, aku rasa the caretakers should be blamed as well.. Setuju tak?

Hmm.. Apapun, aku dah buat surat rasmi kepada pengetua sekolah, just so that it's put on paper, and to ensure taht such occurence doesn't happen ever again. Nasib baik haritu kena jari je.. kalau kena mata ke apa ke?? Na'uzubillah!!

Oklah.. off to fetch my daughter, and to drop the letter to the principle's office. Have a great evening!

No comments: