Thursday, June 25, 2009

..Once there was a little girl...

Semalam aku cuti. Saja. To spend the day with my hubs before he leaves for the 2-weeks Manila detachment today. Kebetulan, yesterday was my brother's and our niece's birthday so we made a call to Doha to wish the little girl who turned seven yesterday. Gosh.. she's already seven! How time flies!

Anyways, entah kenapa, DD macam bertih goreng semalam. Bercakap tak henti-henti. Even masa kena paksa take afternoon nap pun, dia dok bermonolog, tapi secara berbisik. Tak tau la apa yang dia cakap.

Petang, paksu dia datang, lepas dinner, we just hung out at the living area. DD yang memang dari pagi tak diam, sambung la cerita dia yang tak habis. Takpela, elok lagi dia bercakap dari dia diam and monyok je kan.

Dia ambil stroller mainan dan tolak teddy bear dia dalam stroller tu. Dia kata "I'm going shopping."

Aku tanya, "What are you shopping for?"

"Cheese.. and bread."

Heh. Obviously, those were regulars on our grocery list.

"I cannot find the cheese mommy" Dia kata lagi. Huh.. Aku dan paksu dia bantai gelak.

Lepas paksu balik, tukar pakaian DD into her sleepwear and took her to bed. She lay down on daddy's lap, sambil minum susu. Aku duduk sebelah daddy bacakan bedtime story (i do need to get new books for her). Lepas tamat dua buah buku seperti kebiasaannya, we put her to bed. Dia minta aku bacakan lagi satu buku. Daddy ambil alih, tak bacabuku, cuma bercerita. Cerita Cinderella. Lepas perenggan akhir "and they lived happily ever after", DD sambungkan.. "The end." Heh.

Kemudian DD kata, "Sarah's turn" dan dia mula bercerita:

"Once, there was a little girl. Little girl walk like this. *Bangun dari katil dan berjalan. Kemudian, baring semula di riba aku.* And then, the little girl run like this. *Bangun dari riba aku dan berlari ke katil kami, dan pulang semula ke ribaku.* And then, the little girl was so sad and cry." Ceritanya, sambil menekup muka dan berpaling pada aku, konon bersedih.

Aku tanya, "Why was she sad and crying?"

Dia sambung:

"Little girl was sad because little girl cannot watch Playhouse Disney. Mommy want to watch the news. Little girl cannot watch Playhouse Disney at night."

Up to that point, hubby and myself could not contain our laughter. Adoila anakku. Cerita kisah diri dia rupanya. Pandai pulak pakai ganti nama "Little Girl". Anonymous la konon. Rupanya nak bercerita pasal diri sendiri. Isk... Gelak tak habis lagi sampai harini.

No comments: