Friday, June 19, 2009

Leaves for Maids

Baru-baru ni, ada ura-ura nak bagi maids satu hari cuti madatori. Hmm... Let see..

As for me, my maid works 7 days a week. Apa yang dia buat? Kemas rumah. Daily. Tak la setiap hari mop lantai pun. General kemas kemas, everyday. Mop lantai 3 times a week. Kemas bilik aku, once a week. Masak? NO most of the time, kadang-kadang dia masak untuk diri dia sendiri, bila aku tak masak dan bila dia rasa nak masak (or kena paksa masak - tapi utk diri dia je.)

Babysitting? Only when i'm in the shower or praying or cooking and my hubby's not around. basuh kereta? We told her she didn't have to do it tapi she insisted sebab dia kata tak cukup kerja. She starts work early, around 5.30 (weekdays), basuh baju, siram pokok and daily stuffs like that, after that she's free the whole day sampai baju kering and she have to lipat baju la. Itu pun, bukan hari2 basuh baju. Baju sarah je yg everyday basuh.

Petang, prepare benda-benda yang aku suruh dia prepare utk aku masak. That merely takes an hour of her time. Malam, habis dinner semua, dalam 9.30 dah settle, and she's free to do her own thing. Weekends, lebih kurang je. Kalau kitorg keluar, kitorg bawak dia sekali. Bukan la utk jaga sarah sangat, sbb mmg aku and Dan yg akan jaga Sarah. Things like bawak beg sarah je, sambil window shopping ikut kitorg. Kalau tak, pergi rumah my mom or MIL, dia lepak tengok tv.

Kalau dibuat mandatory kena bagi one day leave, and katalah dia nak keluar ke apa, jumpa ntah siapa2, tau2 kang pregnant, or run off dgn siapa2 ntah. Yang kena bayar fine, employer.

So, you tell me, is it fair to give her a one day leave?

Mungkin maid aku tak macam maid org lain la. aku tak nafikan mmg ada maid ygkena kerja teruk, jaga rumah, jaga anak, masak, jaga anjing, jaga kucing. Yang jaga hasben pun ada jugak. Tapi to make it mandatory aku rasa tak fair la pulak. Byk masalah dari faedah. Tapi, sebagai majikan yang ada perasaan dan hati perut, naturally dia akan bagi masa rehat utk maid dia. Tapi tu la kan, sekarang ni, the world is full of weird people.

Wallahualam.

*My writing sucks.*

No comments: