Friday, December 04, 2009

Up and down, down, down

Earlier in the week, my spirits were really up high. Felt good about myself, heard that the long-awaited letter from JPA has landed in the HR department, had confident-boosting words showered onto me. Sigh!~ Felt so good.

Sayangnya, panas tak sampai ke petang. Musim hujan kan, cerahnya sekejap, hujannya berpanjangan. Sigh!~

Awal pagi semalam kami dikejutkan dengan berita our head of department kena transfer out of the ministry. Everybody was dumbfounded. Takde ribut, takde taufan, tiba-tiba kena tukar. Korek punya korek cerita, rupanya alasan orang atasan. Hmmm.. semua benda "wahyu".

(aku ada type something kat sini tadi, tapi tak pasal-pasal terdelete. mungkin tanda kandungan tersebut tak sesuai untuk posting kot??)

I dunno about my other colleagues, but i think most of us feels down, disappointed, sad and upset on the matter. He has his weaknesses, of course, tapi dia amat ambil berat tentang staff dia that i think most of us love him as our boss. Aku pulak anggap dia macam bapak since bini dia orang sekampung mak aku, and he knows my mom's siblings and family.

To make matters even worse, our x-director's new posting ke post yang tak sesuai dengan jawatan dia. Aniaya kat dia. I feel so sorry for him. That man only have a year and a half to go for his retirement. Kenapa la orang buat dia macam tu.

He is a very knowledgeable man. Cuma kadang-kadang dia tak reti kontrol apa yang keluar dari mulut dia. Orang yang faham dia, ok lah. Macam orang di kem. baru yang tak kenal dia lagi, mesti pandang rendah kat dia because of the things that comes out from his mouth. Orang dah tak nampak betapa valuable nya dia in terms of his experience and knowledge.

Entahlah. Mungkin ujian bagi dia. Tapi, aku sedih terhadap apa yang berlaku. Dan aku lagi sedih sebab aku tak mampu nak tolong dia. Aku rasa setakat ni, dia je bos yang pernah tengok aku menangis. Bukan sekali, tapi dah 3 kali. Sekali tu aku nangis sebab dia taipkan benda yang sepatutnya aku buat sebab aku kena balik because something came up. Benda tu pulak urgent. Kali kedua, aku nangis sebab aku dengar bahagian kami nak dimansuhkan. Kali ketiga semalam, masa aku cakap terima kasih dan ucap selamat kat dia. Memangla aku mungkin akan jumpa dia lagi kat kampung... tapi he will no longer be my boss.

Dia sibuk kesiankan kitorang di Bahagian tu. Apa nak jadi dengan kitorang nanti. Aku kesiankan dia sebab posting dia yang macam hampeh tu.

Apapun, aku harap sangat Allah akan kurniakan keadilan pada dia yang aku rasa amat teraniaya. Dan aku harap orang-orang yang bertanggungjawab aniaya dia akan terima balasan masing-masing di dunia dan akhirat.

Do you think i'm going to be happy working in a place where the top management sanggup aniaya orang bawah sendiri?

No comments: