Wednesday, November 18, 2009

...

Pagi-pagi... phone rang:

Him : I heard you're going somewhere ya? Qatar ke apa..
Me : errrmmm... ya??
Him : Oh... i've personally nominated you for this...
Me : yeah, well, can't make it. family thing. lepas raya boleh la.
Him : lepas raya cannot la..
Me : Lambat sangat kan? hmm.. sorry.
Him : It's ok then.

Sigh!~ Nomination untuk join jawatankuasa KERJA for the thingy i mentioned yesterday.
Whatever..

Semalam, ada orang cakap ada yang jeles sebab aku yang tercalon. Yennadey.. kalau nak sangat, pergi la mohon nak join. I'm sure the jawatankuasa will appreciate volunteers. Tak payah jeles2...

Had a lengthy conversation with hubby last night on this matter. Apa hubby cakap memang ada betulnya. Dia kata, if you're good at doing your job, you'll get more s*it. Ye la, bosses will definitely go for people yang dia boleh harap. Orang yang takboleh harap akan sentiasa tak ada kerja. Yangboleh harap, kerja bagai nak gila. Gaji, dua-dua dapat sama. Yang reti kerja ke, tak reti kerja ke, gaji sama jugak, beban tugas? Sorang dail bertimbun-timbun... sorang relaks, takde duduk kat bilik pun. Sigh!~

Entahla.. aku yakin, aku bukanla sorang yang pandai dan rajin berkerja. Tak macam some of my officemates, stay back sampai malam-malam buat kerja. Ni, masa kerja pun ada masa layan fb, blog dan lain-lain yang sewaktu dengannya. Akujugak bukanla seorang yang vokal dan berani suarakan pendapat bila meeting dgn orang besar-besar. Cuma, kalau meeting melibatkan bahagian aku, benda-benda yang aku tau, bila ditanya benda-benda tu dalam meeting, of course la aku boleh jawab, sebab kerja aku yang aku hadap tiap-tiap hari, yang bajetnya aku prepare.. memang la aku tau kan.. Isk.. Kalau orang lain pun, sama jugak.. Bila dah hadap kerja tu tiap-tiap hari, mesti dia well versed dan boleh jawab bila orang tanya pasal kerja dia. Jadi, tak timbul masalah hebat ke takke, pandai kerja ke tak ke..

Sepatutnya la kan, bila semua orang buat kerja yang dia patut buat (walaupun dia turut buat benda-benda lain yang bukan kerja di waktu kerja).

aku argue dengan hubby.. habis tu, takkan nak buat kerja sekadar melepaskan batuk di tangga. It's just not me. Kalau kita dapat assignment, nak buat sebaik-baik yang kita boleh. Dia kata, yes, he agrees. He's like that too, but he have learnt his lesson. Kita buat kerja sebaik mungkin, oranglain takes credit for it. At the end of the day, kita jadi kuda.

Sigh!~ kerja elok susah.. kerja tak elok.. esok kat akhirat apa nak jawab?? Dah la gaji pakai duit awam. Sigh!~

No comments: