Thursday, September 10, 2009

Sekejapan

Sekejap je dah masuk minggu terakhir Ramadhan ye. Hmm.. Sungguh simple aku rasa bulan puasa tahun ni. Tadarus pun sendiri2 je. Dulu, sebelum kementerian bubar, ada jugak buat tadarus ramai-ramai dengan warga kementerian yang lain. Ni, dengan budak-budak pejabat aje. Ada la dalam lima orang. Bila cuti pulak, sama-sama bercuti... hmm.. sampai juz 3 je la agaknye. Hihi. Takpe. Niat yang penting. :)

Rekod hingga hari ini untuk ramadhan tahun ini.. hehe. Tak singgah pun ke pasar ramadhan untuk beli lauk buat berbuka. Almost everyday masak sendiri ye. Hehe. Ada la jugak makan kat rumah MIL, rumah mama, makan kat luar... Tapi kira ok la kan. Dua kali je pergi pasar ramadhan, itupun sebab MIL pesan roti jala sekali, pastu beli kuih-kuih untuk buka puasa kat rumah mama sekali. Yang lain, takde. Save jugak bajet. Mana taknya. Kalau sekali pergi pasar Ramadhan tu, paling kurang mesti habis 10 hengget jugak kan? Fuhhh....

Baju raya? Hmm.. belum siap lagi. entah. Tak runsing sangat pun. Macam tak galok sangat je nak raya. Anak aku dah mula sibuk.. "we are going to hari raya??" dia tanya, tiap-tiap hari. Hehe. Macam satu tempat pulak hari raya tu. Takpelah. Janji dia suka. Baju dia dah siap dengan baju daddy. Kalau baju aku tak siap... hmmm... pakai la baju tahun-tahun lepas kot.. tapi, tailor itu tetap akan kena marah la kan. Hahaha...

Hmmm... macam takde mood pulak lately ni. Isk.

Maid aku pun macam dah mula lain macam je gayanya. Macam fizikal ada kat sini tapi fikiran kat tempat lain. Orang cakap lain, dia buat lain. Isk.. aku cakap hidang puding roti, dia hidang roti dengan jem semua.

Isk... Dekat rumah MIL baru-baru ni pun MIL kata dia mula buat hal. Aku keluar sekejap rasanya haritu. MIL nak masak untuk buka puasa. Maid aku ada kat situ, boleh buat dek je. Bila aku balik, baru dia terhegeh-hegeh nak tolong. Nak kata dia penat berpuasa. Well.. masa tu dia tengah cuti.

MIL kata, maybe dia ada boyfriend. Iskk.. Dah mula dah penyakit. Siap tanya-tanya MIL punya weekly maid about guards kat rumah MIL. WTF kan? Dah mula gatainya tu. Aku tak kisah kalau dia nak ada boyfriend ke apa. Tapi jangan samapi kena tangkap buat kerja sambil lewa. Memang aku pantang. Semalam, notice railing tangga berhabuk. Dey.. kalau aku nak biar railing tu berhabuk, aku tak payah ada maid. Aku buleh buat sendiri.

Entahla. Nak marah susah, tak marah, sakit je hati. Isk.. tu ada hati Indonesian government nak demand minimum wage for maids RM800 konon. Bukan ada value add pun. :p Suka menangguk di air keruh.

Ada maid susah... tak ada maid pun payah... sigh!~

Hmmm... time for bed. Tak guna pening kepala pasal maid, kan? Not worth the utilization of my brain cells.

No comments: